Läsarfråga: Bli ljusare & toningar

Fråga:
Hej hej, det e jag igen! ;)
Hur mycket sliter det på håret när man färgar det? En frisör som jag var hos sa att håret blir jättetovigt om man färgar det till blont, och jag vill ju ha blond över och svart under...=S
En till fråga: är det bättre att tona håret istället?

Tack för svar! ♥


Svar:
Hej!
Om man ska färga ett mörkt hår ljusare (som det låter som i ditt fall). Så är det endast blekning som man kan göra för att få det ljusare, vilket sliter otroligt mycke på ett hår. För om du nu är väldigt mörk så kommer man behöva bleka upp det riktigt mycket för att få det ljust. Sen beror det oxå på vilken nyans du vill ha på dina slingor. För vill du bli riktigt askig(vit) så behövs det blekas antaligen två gånger om ens det. För bleker man upp ett mörkt hår så kommer det under blekningen att skifta i färgena rött-orange-guld och till slut vitt. Det är oftast den guld blonda nyansen man vill uppnå.
Så det du kan göra är att slinga ditt överhår i omgångar tills du fått den färgen du vill ha. Du kan dock tona ditt hår till den nyansen du vill ha, när du väl fått det till rätt ljushetsläge eller färga in det till den färgen du vill ha.
Men det sliter och du kommer behöva klippa igenom hela håret för att få bort de slitna topparna. Dessutom för att slippa få det tovigt, så kommer det vara viktigt att du använder bra produkter efter och inpackningar. För att ditt hår ska må så bra som möjligt igen.

Toningar kan man inte ljusa upp med, inte mer än ½-1 steg om ens det. Men toningar är riktigt bra för håret, men används mest på mörkare hår. Då man kanske bara vill ha en ton föränding, tillexempel: att man är guldigt brun och vill bli lite mer rödbrun. Vid såna tillfällen kan man göra en färgförändring med hjälp av toning.
Men som sagt det går aldrig att ljusa upp håret direkt med en toning.

Kommentera här;
Postat av: emelie

hej. jag läste precis en gammal fråga som du svarat på tidigare. och det jag undrar med l'oreal shine blonde. är att jag är blond, men jag har bruna slingor i mitt hår. förstörs dom om jag använder det shampoot?







Fråga:

Funkar silverschampoo på guld blondt hår?



Svar:

Silvershampoo är gjort för att ta bort gula toner i håret. Det är gjort från början för att ta bort de gula toner som äldre damer ofta får i sina vita hår. Det lilla shampoot är gjort för att neutralisera det gula i håret.

Det är därför många blondiner som vill ha en kallare/vitare hårfärg använder sig av silvershampoo. Så på ditt guldblonda hår fungerar silvershampoo perfekt. L'Oréal professionnel har en blondserie som heter Shine Blonde som inte är lika strakt lila som silvershampoo men jobbar på samma sätt. Att neutralisera det mesta av de de gula tonerna i håret.





2009-01-12 @ 13:12:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0