Svar på frågestunden 3#

Här har ni den tredje och sista delen av frågestuden.

Fråga:

Hej !
Jag ska klippa håret redan imorgon och jag har en fråga.
Jag har ganska tunt hår men vill klippa upp det jätte mycket så att jag får mer volym (dock inte klippa något på längden) kommer det att funka/bli bra?
En annan fråga är att jag mer eller mindre plattar och fönar mitt hår varje eller varannan dag, detta vet jag tar skada på håret så hur ska jag göra/vilka produkter ska jag använda för att håret inte tar lika mycket skada?


Svar:
Har du tunt hår, så borde du du hellre satsa på en kortare friysr, där du kan klippa upp det en aning. För det gör att du får mer volym och att ditt hår ser tjockare ut än när det är långt och antagligen bara faller och blir stripigt.
När man plattar och fönar ska man alltid använda ett värmeskydd som skyddar håret mot den värme som det utsätt för.

----------------------------------------------
Fråga:
Kul grej :) hm okej, vilken är den ultimata sommarfrisyren? Och har du några bra tips på hur man kan få håret att växa snabbare?


Svar:

Den ultimata sommare frisyren, svårt. På en långhårig tjej skulle jag säga att den är som mest ultimat när den har blivit lite solkysst och blekt . Sen är det som mest ultimat direkt efter ett bad och det har fått torka fritt. Då nästan alla får lite självfall. Sen toppa det med lite saltvatten spray för extra textur.
Sen hur man får håret att växa snabbare, vet ingen superkur. Men satsa på att på att toppklippa håret var 8de vecka och se till att navända bra produkter som ger näring.

----------------------------------------------
Fråga:
1. Jag vill gärna bleka mitt hår, men inte hos frisör så pengarna är få. Men hur gör man igentligen när man bleker hemma?
2. Bra tips på hur man får håret att växa snabbare?
3. Kan man färga och slinga håret på samma gång?


Svar:
1. Jag använder mig utav salongsblekning då jag bleker hemma, och jag är inte alls haj på vad som finns ute i butiker. Menn någon blekningen finns det, men hur man gör beror lite på vad det är för resultat man vill ha. Svårt att säga hur man ska göra på just ditt hår, när jag inte har en anning om hur ditt hår ser ut förtillfället. Men är du väldigt mörk, och vill bli hel ljus, så ska du först bleka upp längderna. När du fått dem så blonda som du vill ha dem. Så lägger du blekningen i hårbotten och ut på utväxten, och låter det blekas till samma nivå/färg som längderna. För "naturhår" bleks mycket fortare än redan färgat hår.
2. Se till att använda bra produkter som är gjorda för ditt hår och se till att göra regelbundna toppklippningar .
3. Ja, det kan man. Jag brukar lägga färg och slingor på samma gång, men det är olika från produkt tilll produkt och hur snabb man är på att göra de olika momenten. Om du ska göra det hemma, så skulle jag rekomendera att du gör färgnigarna var och en för sig. Att du börjar med färgen och sen tar slingorna efteråt.

----------------------------------------------
Fråga:
vad ska man använda om man har tort hår?vad är bästa produkterna=)?

Svar:
Jag älskar L'Oréal professonel hairmix serie. Det finns något för alla med torthår i den serien.
http://haironsite.com/images/Loreal_professionnel_hairmix_000.jpghttp://www.salonhairsecrets.com/components/trolley/catalogue_images/tn_mis_4030%5B1%5D.jpg

----------------------------------------------
Fråga:
Funkar silverschampoo på guld blondt hår?


Svar:
Silvershampoo är gjort för att ta bort gula toner i håret. Det är gjort från början för att ta bort de gula toner som äldre damer ofta får i sina vita hår. Det lilla shampoot är gjort för att neutralisera det gula i håret.
Det är därför många blondiner som vill ha en kallare/vitare hårfärg använder sig av silvershampoo. Så på ditt guldblonda hår fungerar silvershampoo perfekt. L'Oréal professionnel har en blondserie som heter Shine Blonde som inte är lika strakt lila som silvershampoo men jobbar på samma sätt. Att neutralisera det mesta av de de gula tonerna i håret.

----------------------------------------------
Fråga:
hur får man håret att växa snabbare? :)

Svar:
Vet ingen mirakel kur. Men håret växer som sagt 1-2cm i månaden. Men det bästa är att se till att ha en bra grund då man börjar spara och se till att man toppar det var 8de vecka.

----------------------------------------------
Fråga:
vad ska jag göra om jag tapper hår? :S

Svar:
Tänk efter om det är något som hänt under den senaste tiden som du inte mår bra över. För mår man dåligt psykiskt så kan man se det på håret direkt. För håret är en av de första sakerna som tar skada. Det kan handla om att du stressar för mycket, så tänkt efter. Men är det inget sånt så tycker jag att du borde uppsöka en läkare och berätta om ditt problem.

----------------------------------------------
Fråga:
Har du tips på en bra plattång som gör ett lockigt hår platt en hel dag? Eller produkter..

Svar:
Jag tycker om Ga.Ma keramiska platttänger, enligt mig är det bästa märket på en plattång.
Sen som jag sagt innan så är produkter a och o vid plattning. För du utsätter dig för tempuraturer på upp till 200g när du plattar.
Jag rekomenderar att du går och kollar hos din närmaste L'Oréal frisör och kollar in HotStyle serien.
http://www.fondazionebeautybazar.org/bb/en/gel-finish/loreal-professionnel/images/tecniart-hot-style-spray-modellante.jpg
----------------------------------------------
Fråga:
Jag har ganska mörkt brunt hår och skulle vilja bli mellanblond utan att behöva lägga ner alldeles för mycket pengar. Har du något förslag hur jag ska gå till väga?

Svar:
Är det mycket ljusare du vill bli? I såfall så är det en avfärgning som behövs göras för att sedan lägga en den färgen du vill ha på det. Men det skulle jag råda dig till att göra hos en frisör. Men det du skulle kunna göra hemma (men självklart bäst hos en frisör) är att bleka slingor i håret och med tiden lägga mer och mer, tills du blivit så ljus som du vill.

----------------------------------------------
Fråga:
jag har precis klippt page, och jag vet inte om jag ångrar mig. Men isf skulle jag sätta i löshår, och jag har väldigt väldigt tunt hår, så jag undrar om det skulle räcka md kanske ett 20 tal slingor till hårförlängning eller om de krävs mer iaf.


Svar:
Gissar på att du syftar på hårförlängning med metoden keratin-vax? För i såfall så får inte håret uppe på huvudet vara för kort, utan det måste täcka ända ner till nacken, så att "plupparna" i håre inte syns. Dessutom så behövs det oftast mer slingor i håret då man har kort, för att det ska se snyggt ut. Men det är vädligt olika från person till person. Så det är svårt för mig att säga hur mycket som behövs då jag inte sett ditt hår.

----------------------------------------------
Fråga:
Jag undrar hur mycket man sliter på håret om man tuperar det nästan varje dag. Och jag har fått målarfärg i håret sen sommarjobb och sånt och de har inte gått bort på snart 2 månader nu. har du någt tips på hur an kan göra?
tack på förhand!


Svar:
Det sliter rätt mycket på att tupera håret varje dag. Du borde låta håret vila till och från.
Det där med målarfärg vet jag inte riktigt, men balsam borde väl kunna lösa upp det? och går det inte att pilla bort det? och är det bara på ett litet ställe kanske du kan klippa bort just det hårstrået där färgen sitter.
Jag vet bara att man använde lacknafta för att ta bort färg som man fått på händer och liknaden, ingen aning om det går att dutta lite sånt på håret på just fläcken där du har fått målarfärg.

Kommentera här;
Postat av: hanna

jag har en fråga (A)

jag har ganska mkt lockar i mitt hår,

och ibland kan det vara kul o ta fram dem.

underhåret är riktgt lockat. riktiga korkskruvar, medans det översta är ganska rakt.

jag vill klippa det så att lockarna kommer fram mer, men är rädd för att håret ska bli helt lockigt eller frissigt så fort det är fukt ute, vilket det kommer bli gått om nu till vintern.

avråder du mig att klippa fram lockarna, eller finns det något mellan ting?`

eller ska jag välja en frisyr?

när jag har det rakt, vilket är nästan alltid, vill jag ha det riktgt rakt och inte massa kryllor här och var.. hrmp

help me.(

2008-08-06 @ 15:53:49
Blogg: http://hannatolofsson.blogg.se/
Postat av: Catty

vilket bra tips det första var.. jag har haft inbakade flätor uppe på hjässan innan, och efter det så har mitt tjocka och fina hår tunnats ut rejält. jag tappar mycket hår, och det känns som det blir ännu tunnare. jag får nog ta och klippa upp det nu efter sommaren.. en lite halvlång page kanske? är det en bra idé ? mvh Catty

2008-08-06 @ 16:09:35
Blogg: http://catty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0